Η ηλεκτροκίνηση είναι με διαφορά η πιο «καυτή» τάση στον κλάδο της μετακίνησης τα τελευταία χρόνια. Πλέον έφτασε και στην Ελλάδα, και παρά την αρχική διστακτικότητα, το ενδιαφέρον είναι μεγάλο. Συγκεντρώσαμε τις απαντήσεις σε πιθανές (και απίθανες) ερωτήσεις.
Ξεχωρίσαμε τις 16 συνηθέστερες απορίες που έχουν οι καταναλωτές για τα ηλεκτρικά οχήματα και τις απαντήσαμε. Ρωτήσαμε ακόμα τη Γενική Γραμματέα Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, για την πορεία της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
- Πώς διαφοροποιούνται τα ηλεκτροκίνητα από τα συμβατικά οχήματα; τα ηλεκτροκίνητα από τα συμβατικά
Αντί για βενζίνη ή άλλο καύσιμο, τα ηλεκτροκίνητα χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια. Γι’ αυτό δεν ρυπαίνουν το περιβάλλον. Ή τουλάχιστον δεν ρυπαίνουν άμεσα, κατά την κίνησή τους. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κινούνται όπως τα συμβατικά, αλλά η λειτουργία τους είναι αρκετά πιο απλή. Στην πράξη τροφοδοτούνται από την ενέργεια που διοχετεύει στον ηλεκτροκινητήρα μία συστοιχία μπαταριών.
Μία επίσης αξιοσημείωτη διαφορά είναι ότι δεν κάνουν θόρυβο. Είναι τόσο «ήσυχα», που οι κατασκευαστές τους τα εξοπλίζουν με τεχνητά ηχητικά μέσα, κυρίως για να ειδοποιούν τους πεζούς.
- Είναι όλα τα ηλεκτρικά ίδια;
Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, την οποίαν αποθηκεύουν σε μια μεγάλη συστοιχία μπαταριών και στη συνέχεια διοχετεύουν σε έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες.
Όπως μας εξηγεί ο Γιάννης Λημναίος, διευθυντής σύνταξης του GOCAR, αντίστοιχο σύστημα αλλά μικρότερο σε μέγεθος και δυνατότητες, σε συνδυασμό με κινητήρα εσωτερικής καύσης (συνήθως βενζίνης), διαθέτουν τα Plug-in Hybrid (PHEV). «Αυτό τους δίνει το πλεονέκτημα να κινούνται καθημερινά για 40-60 χλμ, αναλόγως του μοντέλου, στην πόλη αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια και με ελάχιστο κόστος, ή να συνδυάζουν τον ηλεκτροκινητήρα και τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (υβριδική λειτουργία) πετυχαίνοντας πολύ χαμηλή κατανάλωση καυσίμου: 1-3 lt/100 km κατά μέσο όρο». Όπως σημειώνει ο κ. Λημναίος, τα PHEV προσφέρουν την ευελιξία του γρήγορου ανεφοδιασμού με καύσιμο εφόσον χρειαστεί, π.χ. κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού.
Μπορείτε να δείτε όλους τους τύπους ηλεκτροκίνητων οχημάτων εδώ
- Πώς λειτουργούν και πώς οδηγούνται;
Ένα ηλεκτροκίνητο οδηγείται όπως ένα συμβατικό με αυτόματο κιβώτιο: Αρκεί δηλαδή να πατάτε γκάζι και φρένο (αν και σε ορισμένα νεότερα μοντέλα, αρκεί να σηκώσετε το πόδι από το γκάζι για να φρενάρει το όχημα). Η βασική τους διαφορά στην οδήγηση είναι ότι δεν απαιτείται η αλλαγή ταχυτήτων, καθώς διαθέτουν μόνο μία σχέση μετάδοσης. Στην πράξη, ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει το μέγιστο της ροπής από τη στιγμή που θα ενεργοποιηθεί, επομένως οι επιπλέον σχέσεις μετάδοσης και το κιβώτιο ταχυτήτων καθίστανται πρακτικά άχρηστα.
- Πόσο κοστίζουν;
Οι τιμές τους ποικίλλουν και καλύπτουν (σχεδόν) όλα τα βαλάντια. Η αλήθεια όμως είναι ότι είναι ακριβότερα, από 30-60% συγκριτικά με τα συμβατικά. Ο λόγος είναι ότι προς το παρόν δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή, ώστε η μαζική παραγωγή να πιέσει τις τιμές των μπαταριών προς τα κάτω. Ήδη όμως έχουν υποδιπλασιαστεί, και όπως εκτιμούν αναλυτές μέσα στην επόμενη δεκαετία θα έχουν υποπενταπλασιαστεί, ρίχνοντας κατ’ επέκταση αισθητά και τις εμπορικές τιμές των οχημάτων. Αξιοσημείωτα μειωμένο είναι όμως το κόστος συντήρησης, καθώς στην πράξη δεν απαιτούν σέρβις.
- Επιδοτούνται και στην Ελλάδα;
Ναι. Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά Κινούμαι Ηλεκτρικά – Τεύχος Συχνών Ερωτήσεων-Απαντήσεων» προσφέρει επιδότηση για την αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου (75 διαφορετικά μοντέλα Τα επιβατικά ΙΧ (BEV) που επιδοτούνται από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που κυκλοφορούν στην Ελλάδα), ταξί, ελαφρού φορτηγού, αλλά και δικύκλου και ποδηλάτου. Η επιδότηση για τα αυτοκίνητα φτάνει στο 20% (στη Λιανική Τιμή Προ Φόρων), έως τα €30.000. Η ανώτατη δηλαδή έκπτωση φτάνει στα €6.000. Όσοι αποσύρουν από την κυκλοφορία ένα παλαιό όχημα δικαιούνται επιπλέον επιδότηση €1.000.
Ακόμα μπορείτε να επιδοτηθείτε για να εγκαταστήσετε στο σπίτι σας (αρκεί να είναι η κύρια κατοικία) έξυπνο φορτιστή.
- Αξίζει να αποκτήσει κανείς σήμερα ηλεκτροκίνητο;
Ο Γιάννης Λημναίος μας λέει ότι τα κίνητρα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι σημαντικά και ρίχνουν αρκετά την τιμή αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος. «Σήμερα μπορεί κάποιος να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με λιγότερα από €20.000» σημειώνει χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι προς το παρόν τα ηλεκτρικά δεν είναι προσιτά στο ευρύ κοινό, ενώ η επιπλέον επένδυση δεν αποσβένεται γρήγορα. «Ωστόσο, οι λάτρεις της προηγμένης τεχνολογίας, όσοι διαθέτουν οικολογική ευαισθησία και κινούνται κυρίως εντός πόλης, μπορούν άνετα να προτιμήσουν ένα BEV από ένα συμβατικό μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, είτε ως δεύτερο είτε ακόμη και ως πρώτο αυτοκίνητο».
- Πόσο στοιχίζει η κίνησή του;
Το πραγματικό κόστος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η χρήση και το μέγεθος του οχήματος, σημειώνει ο κ. Λημναίος. Το βέβαιο είναι ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει πολύ χαμηλότερο κόστος χρήσης από ένα συμβατικό, καθώς δεν επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, δεν έχει αντίστοιχες ανάγκες συντήρησης (απαιτεί λιγότερα και σαφώς πιο οικονομικά σέρβις), ενώ βέβαια κινείται πολύ πιο οικονομικά. Αν για παράδειγμα η μπαταρία φορτίζεται (όχι πλήρως) με ένα κόστος της τάξης των €3, το όχημα μπορεί να διανύσει περίπου 100 χλμ – όταν συγκριτικά ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο χρειάζεται €9-10. Ένα πρόσθετο πλεονέκτημα είναι ότι μπορείτε να το παρκάρετε καθημερινά χωρίς χρέωση στο κέντρο της πόλης.
«Μην ξεχνάμε ότι πολλές εταιρείες προσφέρουν, με την αγορά ενός ηλεκτρικού μοντέλου τους, προγράμματα δωρεάν φόρτισης σε συνεργασία τόσο με παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας όσο και με δημόσια δίκτυα φόρτισης – σε αυτήν την περίπτωση το κόστος κίνησης είναι πρακτικά μηδενικό» λέει στο inside story ο κ. Λημναίος.
Συμπερασματικά, το κόστος κίνησης ενός ηλεκτροκίνητου, καθορίζεται αποκλειστικά από την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. Αναλόγως της χωρητικότητας της μπαταρίας, μία πλήρης φόρτιση κυμαίνεται μεταξύ €4-6. Προφανώς, η κατανάλωση επηρεάζεται από τον τρόπο οδήγησης, και το περιβάλλον κίνησης (σε αντίθεση με τα συμβατικά, καταναλώνει λιγότερο εντός πόλης, όπου λόγω των τακτικών φρεναρισμάτων ανακτάται μέρος της ενέργειας). Σύμφωνα με την Tesla, το κόστος φόρτισης των δικών της μπαταριών στην Ελλάδα ανά kWh είναι μόλις €0,35.
170 χρόνια πριν τα Tesla |
Το concept των ηλεκτροκίνητων οχημάτων κάθε άλλο παρά καινούριο είναι. Τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα εμφανίστηκαν στο μέσο του 19ου αιώνα. Ο πρώτος ηλεκτροκινητήρας μάλιστα σχεδιάστηκε από τον Ούγγρο εφευρέτη Άνιος Γέντλικ το 1828 και υλοποιήθηκε σε ένα πρωτότυπο μοτέρ. Το 1881 κυκλοφόρησε στους γαλλικούς δρόμους ένα τρίκυκλο με επαναφορτιζόμενη μπαταρία, ενώ στις αρχές του 20ου αιώνα ακολούθησαν αρκετές υλοποιήσεις. Από το 1920 και μετά άρχισε η κάμψη τους, καθώς έγιναν πιο προσιτά και οικονομικά τα πετρελαιοκίνητα. Η ιδέα επανέκαμψε τη δεκαετία του ’60, λόγω των ανησυχιών για την ατμοσφαιρική ρύπανση. |
- Πού μπορώ να το φορτίσω;
Στους σταθμούς φόρτισης που βρίσκονται στις πόλεις και το οδικό δίκτυο, και βέβαια στο σπίτι ή το γραφείο. Στη δεύτερη επιλογή, προϋποτίθεται η εγκατάσταση ενός ειδικού Wallbox, γιατί αν απλώς συνδέσετε το αυτοκίνητο σε μίαν απλή πρίζα, θα φορτίσει μεν, αλλά θα χρειαστεί πολλές μα πολλές ώρες. Στη χώρα μας προς το παρόν οι σταθμοί φόρτισης είναι ελάχιστοι. Βρίσκονται κυρίως σε πρατήρια καυσίμων, πάρκινγκ, αλλά και ορισμένα άλλα σημεία όπως ξενοδοχεία. H Tesla τοποθέτησε τους πρώτους ταχυφορτιστές της στο Golden Hall στο Μαρούσι, και υπόσχεται να τοποθετήσει αρκετούς ακόμη ανά την Ελλάδα.
- Πόσο γρήγορα πρέπει να το αντικαταστήσω;
Αν η απόφαση αντικατάστασης του οχήματος εξαρτάται αποκλειστικά από τη φθορά του, σίγουρα τα ηλεκτροκίνητα αντέχουν περισσότερο σε σύγκριση με ένα συμβατικό. Διαθέτουν λιγότερα κινούμενα μέρη, με αποτέλεσμα να μειώνονται αισθητά οι τριβές και οι συνεπόμενες βλάβες. Το σύστημα πέδησης συνεπάγεται ότι ακόμη και τα φρένα χρησιμοποιούνται λιγότερο σε σύγκριση με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα.
Από την άλλη, η μπαταρία χάνει σταδιακά τις αντοχές της. Όσο πιο συχνά φορτίζεται και εκφορτίζεται, τόσο μειώνεται ο κύκλος ζωής της. Οι περισσότεροι κατασκευαστές υπόσχονται ότι οι μπαταρίες τους αντέχουν για περισσότερα από 200.000-250.000 χιλιόμετρα. Ακόμη και όταν ξεπεραστεί το όριο αυτό, συνεχίζουν να φορτίζουν στο 75-90% της χωρητικότητάς τους.
- Πόσο μακριά μπορώ να φτάσω;
Αναλόγως της χωρητικότητας της μπαταρίας και των επιδόσεων του οχήματος, η αυτονομία κυμαίνεται μεταξύ 200 και 400 χιλιομέτρων, πριν απαιτηθεί ξανά σύνδεση στην πρίζα.
- Πόσο χρόνο απαιτεί η φόρτιση;
Οι χρόνοι πλήρους φόρτισης κυμαίνονται από 7-10 ώρες και προφανώς εξαρτώνται από τη χωρητικότητα και την ισχύ της μπαταρίας, αλλά και τον τύπο φόρτισης. Ένα τυπικό ηλεκτροκίνητο με μπαταρία 60kWh απαιτεί λιγότερο από 8 ώρες για να γεμίσει σε έναν σταθμό φόρτισης με 7kW. Με τη χρήση ενός ταχυφορτιστή (50kW), μια σχεδόν άδεια μπαταρία μπορεί να φορτίσει ακόμη και σε λιγότερο από μία ώρα, ενώ για μια ταχεία φόρτιση που θα δώσει στη μπαταρία ενέργεια για 100 χιλιόμετρα, απαιτείται λιγότερη από μισή ώρα. Να σημειώσουμε επίσης ότι ο χρόνος φόρτισης επηρεάζεται από τη θερμοκρασία του εξωτερικού περιβάλλοντος, αλλά και την κατάσταση της μπαταρίας.
- Πόσο πρακτική είναι η χρήση του;
«Η χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι πολύ πιο εύκολη απ’ όσο πιστεύει το ευρύ κοινό» μας λέει ο κ. Λημναίος. «Οδηγείται όπως ένα συμβατικό αυτοκίνητο, με τη διαφορά πως αντί να φουλάρει με καύσιμο σε ένα πρατήριο βενζίνης, φορτίζει είτε στο σπίτι (συνήθως το βράδυ), είτε πολύ ταχύτερα σε σταθμό φόρτισης».
Ένας οδηγός διανύει κατά μέσο όρο 40-60 χλμ ημερησίως, οπότε δεδομένης της αυτονομίας άνω των 200 χλμ, άνετα μπορεί να επαναφορτίσει τη μπαταρία σε λίγες ώρες, ακόμη και σε μια απλή πρίζα σούκο στο σπίτι του, ενώ με wallbox, ο χρόνος φόρτισης μειώνεται δραματικά. Ο κ. Λημναίος αναγνωρίζει ότι ακόμη δεν έχουν αναπτυχθεί πάρα πολλά σημεία φόρτισης ανά την Ελλάδα, ωστόσο σημειώνει ότι τα δημόσια δίκτυα επεκτείνονται συνεχώς και η εικόνα το 2022 θα είναι εντελώς διαφορετική.
- Είναι πιο επικίνδυνα σε περίπτωση ατυχήματος;
Όχι μόνο δεν είναι πιο επικίνδυνα σε σύγκριση με τα συμβατικά, αλλά είναι πιο ασφαλή. Οι μπαταρίες είναι πλήρως απομονωμένες από τα υπόλοιπα συστήματα του αυτοκινήτου, και σε περίπτωση ατυχήματος αποσυνδέονται. Ο κίνδυνος να εκραγούν είναι συνεπώς μηδαμινός, ενώ το γεγονός ότι δεν έχουν καύσιμα, λάδι κινητήρα και άλλα μέρη που συνήθως προκαλούν πυρκαγιές μετά από ατυχήματα, τα καθιστά ακόμη πιο ασφαλή.
- Είναι πράγματι πιο φιλικά προς το περιβάλλον;
Η βιαστική απάντηση είναι καταφατική. Προτού όμως τη δώσουμε οριστικά, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τη διαχείριση των μπαταριών μετά το πέρας της ζωής τους (αν και πώς ανακυκλώνονται ή επαναχρησιμοποιούνται), η οποία προς το παρόν δεν είναι η βέλτιστη. Ασφαλώς πρέπει να εξετάζουμε κατά πόσον οι αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν τα ηλεκτροκίνητα σεβόμενες τους περιβαλλοντικούς όρους (π.χ. των εκπομπών αερίων ή της εξόρυξης πρώτων υλών).
Σημαντικός παράγοντας στην εξίσωση είναι και ο τρόπος παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας. Σε χώρες όπου αξιοποιούνται σε ικανοποιητικό βαθμό οι ανανεώσιμες πηγές (αιολική, υδροηλεκτρική, ηλιακή) τα ηλεκτροκίνητα είναι πραγματικά σωτήρια για το περιβάλλον. Σε χώρες όμως όπως η δική μας, όπου χρησιμοποιείται λιγνίτης για την παραγωγή ενέργειας, η απάντηση περιπλέκεται. Συμπερασματικά τα ηλεκτρικά οχήματα, υπό πολλές όμως προϋποθέσεις, μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
- Υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από το κοινό; Ή πρόκειται απλώς για ένα trend που θα ξεφουσκώσει;
«Το ενδιαφέρον του κοινού είναι εντυπωσιακά μεγάλο. Απλώς δεν είναι αντίστοιχα μεγάλη η αγοραστική δύναμη» λέει στο inside story ο Γιάννης Λημναίος. «Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση δεν είναι φούσκα. Είναι εδώ και θα κυριαρχήσει τα χρόνια που έρχονται. Μελλοντικά, η μείωση στο κόστος κυρίως των μπαταριών θα καταστήσει τα ηλεκτρικά οχήματα πιο προσιτά». Ο κ. Λημναίος επισημαίνει ότι απαιτείται σωστή ενημέρωση και πληροφόρηση για τις διαθέσιμες εξηλεκτρισμένες τεχνολογίες και για το ποια ταιριάζει στις ανάγκες και την τσέπη κάθε οδηγού. «Θυμίζω πως, εκτός από τα αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in hybrid μοντέλα, υπάρχουν τα υβριδικά και τα mild hybrid που δεν μπαίνουν στην πρίζα, αλλά είναι αυτοφορτιζόμενα (κατά την κίνηση) και προσφέρουν χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου». Αυτόν τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο της εκπαίδευσης και καθοδήγησης του κοινού, αναλαμβάνουν κυρίως τα εξειδικευμένα μέσα ενημέρωσης για το αυτοκίνητο, τα οποία όπως λέει ο κ. Λημναίος «παρακολουθούν από κοντά και πολλές φορές συμβάλλουν στις εξελίξεις όλα αυτά τα χρόνια».
- Ποια είναι τα πιο δημοφιλή ηλεκτρικά στην Ελλάδα;
Το 2020 στη χώρα μας ταξινομήθηκαν 679 καινούργια (αμιγώς) ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η αύξηση σε σύγκριση με το 2019, όταν πουλήθηκαν μόλις 190 οχήματα, έφτασε στο 257%. Προφανώς έπαιξε ρόλο η κρατική επιδότηση, αλλά και η εισαγωγή αρκετών νέων μοντέλων στην αγορά. Παρά την εντυπωσιακή όμως αύξηση, η χώρα μας υπολείπεται αισθητά συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Τα μοντέλα με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ελλάδα:
α/α | Μοντέλο | Πωλήθηκαν |
---|---|---|
1 | Peugeot e-208 | 118 |
2 | VW ID.3 | 115 |
3 | BMW i3 | 68 |
4 | Nissan LEAF | 45 |
5 | Skoda Citigo-e | 38 |
Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου απαντάει στις ερωτήσεις μας
Πόσο αισιόδοξη είστε για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα; Είναι εφικτός ο στόχος για ένα στα τρία ηλεκτρικά εντός της επόμενης δεκαετίας;
Δεν σας κρύβω πως είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξη για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Και αυτή η αισιοδοξία πηγάζει μέσα από απτά νούμερα. Στους πρώτους πέντε μήνες εφαρμογής του νομοσχεδίου για την προώθηση της Ηλεκτροκίνησης, κυκλοφόρησαν στους δρόμους μας 2.131 νέα ηλεκτρικά οχήματα, όταν ο στόχος που είχαμε θέσει στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) ήταν 1.350 οχήματα. Και η αισιοδοξία μου εντείνεται περισσότερο καθώς αναλογίζομαι πως από το 2015 έως το το 2019, στην Ελλάδα κυκλοφόρησαν μόλις 1.141 ηλεκτρικά οχήματα! Επομένως, οι Έλληνες έχουν ενστερνιστεί το όραμα μας, όπως αυτό έχει αποτυπωθεί στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση και πλέον βαίνουμε ολοταχώς στο να αρχίσουμε να επιτυγχάνουμε τον εθνικό στόχο για την κινητικότητα των μηδενικών ρύπων. Η ανταπόκριση των πολιτών ξεπέρασε τις προσδοκίες μας και αυτό μας οδηγεί στη βεβαιότητα ότι ο στόχος μας για το 2030 θα επιτευχθεί.
Αρκεί η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση για να αποκτήσει κάποιος ένα ηλεκτροκίνητο;
Η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου αποτελεί επί του παρόντος μια μάλλον ακριβή επιλογή, τουλάχιστον για την πλειονότητα των καταναλωτών. Όμως, η ηλεκτροκίνηση δεν αφορά μόνο στα αυτοκίνητα, τις ταξινομήσεις και τις πωλήσεις. Είναι μια απτή προέκταση του ενδιαφέροντος μας για το περιβάλλον, την ποιότητα ζωής και συνακόλουθα, την ευρωστία της οικονομίας. Επομένως, εκείνος που αποφασίζει να αποκτήσει ένα ηλεκτροκίνητο όχημα δεν το κάνει μόνο επειδή το επιτρέπει η οικονομική κατάστασή του, αλλά και επειδή τον παρακινεί η ευαισθησία του για το περιβάλλον. Άρα, πρέπει να υποθέσουμε ότι η ηλεκτροκίνηση, εξ ορισμού περιλαμβάνει μια πολύ ισχυρή περιβαλλοντική διάσταση στον νου και τις συνειδήσεις των ανθρώπων.
Επειδή, λοιπόν, η απόκτηση ενός ηλεκτρικού οχήματος κοστίζει ακριβά και γνωρίζοντας πολύ καλά ότι κάθε νέα τεχνολογία παραμένει ακριβότερη από τις συμβατικές, δημιουργήσαμε ένα ολοκληρωμένο πλέγμα κινήτρων, που περιλαμβάνει το «οικολογικό bonus» για την ελάφρυνση του κόστους και την ανάπτυξη σημείων φόρτισης, ενώ προσφέραμε και φορολογικά κίνητρα για ιδιώτες και επιχειρήσεις. Κρίνοντας από την ανταπόκριση των πολιτών, θεωρώ πως κινούμαστε στο σωστό μονοπάτι. Μάλιστα, σε αυτό το σημείο θέλω να αναφέρω ότι προετοιμάζουμε ήδη νέες στοχευμένες παρεμβάσεις για την περαιτέρω ενίσχυση σε επίπεδο κινήτρων.
Όμως, μην έχουμε αυταπάτες. Βασική προϋπόθεση για την ουσιαστική διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα, αποτελεί η ανάπτυξη ενός εθνικού δικτύου φόρτισης.
Κατά πόσο αποδίδει το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά»;
Οι επιδόσεις του πρώτου προγράμματος επιδότησης οχημάτων στην Ελλάδα, κατά το πρώτο εξάμηνο της εφαρμογής του, είναι πράγματι εντυπωσιακές. Μετρά 10.500 αιτήσεις, με €9,5 εκατ. απορρόφηση, επίδοση που δημιουργεί ένα κύκλο εργασιών στην αγορά της τάξης των περίπου €45 εκατ. Οι αιτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν φτάσει τις 760, ενώ για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, που είναι πολύ δημοφιλή μεταξύ των πολιτών, σε όλη τη χώρα αγγίζουν τις 8.000. Αριθμός που από μόνος του αρκεί για να θεωρήσουμε ότι το ποδήλατο καθιερώνεται στη συνείδηση των πολιτών ως κύριο μέσο μετακίνησης. Όσον αφορά στα κίνητρα της απόσυρσης, περίπου 6 στους 10 δικαιούχους επιλέγουν αυτήν τη μέθοδο, συμβάλλοντας στο να απομακρυνθούν από τους δρόμους μας τα παλαιά ρυπογόνα οχήματα.
Πόσο γρήγορα θα εγκατασταθούν σταθμοί φόρτισης ανά την Ελλάδα και με ποιους τρόπους θα βοηθήσει το κράτος σε αυτή την κατεύθυνση;
Το 2020 είναι γνωστό ότι υπήρξε το έτος της Ηλεκτροκίνησης. Το 2021 θα μείνει στην ιστορία ως η χρονιά της ανάπτυξης υποδομών φόρτισης. Ήδη, 269 Δήμοι της χώρας εκπονούν Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, δηλαδή χωροθετούν δυνητικά σημεία εγκατάστασης σταθμών φόρτισης. Ο σχεδιασμός προβλέπει την εγκατάσταση, συνολικά, 10.000 σταθμών φόρτισης. Έπειτα θα ακολουθήσουν και οι μικροί Δήμοι της χώρας, οι οποίοι θα προσθέσουν επιπλέον 1.500 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης. Όμως, πρέπει να επισημάνω πως στόχος μας δεν είναι να περιοριστούμε μόνο στη χωροθέτηση, αλλά μέσα στη χρονιά, να κατευθύνουμε πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και σε ένα πρόγραμμα επιδότησης για την αγορά και εγκατάσταση δημόσιων σημείων φόρτισης.
Είναι, επίσης, σημαντικό να γνωρίζουν οι πολίτες ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργούμε ένα εθνικό μητρώο στο οποίο θα καταχωρούνται και θα καταγράφονται όλα τα διαθέσιμα σημεία φόρτισης, έτσι ώστε ο χρήστης ενός ηλεκτρικού οχήματος θα διαθέτει μια εφαρμογή, μέσω του κινητού τηλεφώνου του, που θα του προσφέρει τη δυνατότητα να εντοπίσει το πλησιέστερο σημείο φόρτισης, να ελέγχει τη διαθεσιμότητά του, το κόστος παροχής της υπηρεσίας ή οτιδήποτε άλλο χρειάζεται για να εξυπηρετηθεί. Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης. Το παρόν και το μέλλον των μετακινήσεων έχει προδιαγράψει ήδη τη μοίρα του παρελθόντος. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα αν λάβει κανείς υπόψη του το γεγονός ότι όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες αναγγέλλουν η μία μετά την άλλη, ότι παύουν να παράγουν συμβατικά οχήματα μετά το 2025.
Πηγή: www.insidestory.gr
Link Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην ηλεκτροκίνηση | Inside Story
Σύνταξη: Γιάννης Γορανίτης