Το Volkswagen Group ξεκίνησε τη λειτουργία πιλοτικού εργοστασίου του στο Salzgitter, για ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με επαναστατική μέθοδο.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι σημερινή υπόθεση. Σχεδόν από την εφεύρεση του αυτοκινήτου, έχουν κυκλοφορήσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωστόσο ήταν απειροελάχιστα, καθώς η διαδικασία παραγωγής τους και κυρίως των μπαταριών, ήταν πολύ δύσκολη υπόθεση, σε αντίθεση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, βενζίνης και πετρελαίου.
Ωστόσο, τώρα, με την κλιματική αλλαγή που είναι κάτι σαν θηλιά στο λαιμό μας, και τις Συμφωνίες για το κλίμα, όπως του Κιότο και του Παρισιού, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση παγκοσμίως, με αποτέλεσμα η ηλεκτροκίνηση, με μηδενικές εκπομπές ρύπων, να αποτελεί μονόδρομο. Επιπροσθέτως, οι αυστηρότερες αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «αναγκάζουν» τους κατασκευαστές να επιταχύνουν τις διαδικασίες προς την ηλεκτροκίνηση.
Υπό αυτή την έννοια, η παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές αποτελεί το μείζον, όπως και η ανακύκλωση, καθώς τίποτα δεν πρέπει να πηγαίνει χαμένο.
Ως προς τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τώρα που έχουν μπει μαζικά στην παραγωγή, έχει ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια, ώστε να ανακυκλωθούν, να αποκτήσουν μια «δεύτερη ζωή» και να επαναχρησιμοποιηθούν σε άλλους τομείς, όπως για αποθήκευση ενέργειας ή οικιακή χρήση.
Πώς, όμως, μπορεί να επιτευχθεί η ανακύκλωση των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χωρίς μάλιστα να εκπέμπονται ρύποι στην ατμόσφαιρα.
Μέσω του Volkswagen Group, μαθαίνουμε για αυτή τη διαδικασία, καθώς ξεκίνησε πιλοτικά, τη λειτουργία του πρώτου εργοστασίου του για την ανακύκλωση των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το οποίο βρίσκεται στο Salzgitter, κοντά στο Ανόβερο.
Στόχος είναι η βιομηχανοποιημένη ανάκτηση πολύτιμων πρώτων υλών – όπως είναι το λίθιο, το νικέλιο, το μαγγάνιο και το κοβάλτιο – σε μία διαδικασία «κλειστού βρόχου» μαζί με το αλουμίνιο, τον χαλκό και τα πλαστικά, επιτυγχάνοντας μακροπρόθεσμα ποσοστό ανακύκλωσης πάνω από 90%.
Ο όρος «κλειστός βρόχος» στην αυτοκινητοβιομηχανία περιγράφει τη συνολική διαδικασία με την οποία μία πρώτη ύλη, αφού χρησιμοποιηθεί σε κάποιο λειτουργικό τμήμα του αυτοκινήτου, μετά το τέλος χρήσης του ανακυκλώνεται και με κατάλληλη επεξεργασία φτάνει και πάλι σε κατάσταση πρώτης ύλης, για να χρησιμοποιηθεί εκ νέου στην παραγωγή. Θεωρητικά, με τον τρόπο αυτό η ίδια πρώτη ύλη μπορεί να χρησιμοποιείται για μακρό χρονικό διάστημα ξανά και ξανά, εξοικονομώντας πολύτιμους φυσικούς πόρους.
Το βασικό χαρακτηριστικό του εργοστασίου στο Salzgitter, είναι ότι ανακυκλώνει μόνο μπαταρίες που δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς. Πριν από την ανακύκλωση της μπαταρίας, μια σχετική ανάλυση καθορίζει αν εξακολουθεί να είναι αρκετά ισχυρή, ώστε να έχει ένα δεύτερο κύκλο ζωής σε κινητά συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, όπως για παράδειγμα σε έναν ευέλικτο σταθμό ταχείας φόρτισης ή στο κινητό ρομπότ φόρτισης.
Μεγάλοι όγκοι επιστροφών μπαταριών δεν αναμένονται πριν τα τέλη της δεκαετίας που διανύουμε, καθώς τώρα αρχίζουν να πωλούνται μαζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ως εκ τούτου, κατά τη διάρκεια της πιλοτικής φάσης το εργοστάσιο έχει αρχικά σχεδιαστεί για να ανακυκλώνει ετησίως έως και 3.600 συστήματα μπαταριών – κάτι που ισοδυναμεί με περίπου 1.500 τόνους. Στο μέλλον και καθώς η διαδικασία θα βελτιστοποιείται, το σύστημα μπορεί να προσαρμοστεί για να διαχειρίζεται μεγαλύτερες ποσότητες.
Η επαναστατική διαδικασία ανακύκλωσης με την μικρότερη δυνατή παραγωγή CO2 δεν απαιτεί τήξη υψηλής ενέργειας σε υψικάμινους – άρα δεν υπάρχουν ρύποι. Τα προς ανακύκλωση συστήματα μπαταριών παραδίδονται στο εργοστάσιο, ζυγίζονται, αποφορτίζονται σε βάθος και αποσυναρμολογούνται. Τα μεμονωμένα μέρη αλέθονται σε ειδικούς μύλους μέχρι μέγεθος κόκκου και μετά ξηραίνονται. Εκτός από το αλουμίνιο, τον χαλκό και τα πλαστικά, η διαδικασία παράγει μία πολύτιμη «μαύρη σκόνη», η οποία περιέχει τις σημαντικές πρώτες ύλες για μπαταρίες, όπως είναι το λίθιο, το νικέλιο, το μαγγάνιο, το κοβάλτιο, καθώς και ο γραφίτης. Ο διαχωρισμός και η επεξεργασία των επιμέρους υλικών πραγματοποιούνται με ειδικές μεθόδους και υδρομεταλλουργικές διεργασίες, χρησιμοποιώντας νερό και χημικούς παράγοντες.
Από έρευνα του Volkswagen Group, γνωρίζουμε ότι οι πρώτες ύλες που λαμβάνονται από την ανακυκλωμένη μπαταρία είναι τόσο καλής ποιότητας όσο μίας νέας. Στο μέλλον, ο όμιλος σκοπεύει να παράγει στοιχεία μπαταρίας με το υλικό που ανακτάται και μπορεί να χρησιμοποιεί κάθε γραμμάριο ανακυκλωμένου υλικού για καλή χρήση.
Υπολογίζεται ότι η εξοικονόμηση ρύπων CO2 στην κατασκευή μιας μπαταρίας χρησιμοποιώντας καθόδους που προέρχονται από ανακυκλωμένο υλικό και «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια, ανέρχεται σε περίπου 1,3 τόνους ανά 62 kWh. Πρόκειται για τεράστιο μέγεθος, που υπογραμμίζει με τον πλέον εμφατικό τρόπο τη σημασία του εγχειρήματος αλλά και τα οφέλη από τη λειτουργία του νέου εργοστασίου.
Πηγή: www.news247.gr
Κείμενο: Δημήτρης Μπαλής